tisdag 2 december 2014

Skrivpuff Förbereda

Precis nu om en vecka sitter jag på en anställningsintervju Nästa torsdag klockan två. Äntligen. Efter alla dessa år som arbetslös och arbetssökande. Klart att jag är nervös. Jag brukar bli rödflammig  på kinderna och halsen när jag är nervös. Får väl försöka dölja det med smink. Vad ska jag ha på mig? Duger nog inte med mina gamla jeans och stortröjan. Jag har ju inte så mycket annat att välja på. Klädkontot har varit minimalt den senaste tiden. Får fråga syrran om jag får låna hennes kostym. Den och en vit t-shirt blir nog bra.Kan be henne fixa håret också. Klippa bort det värsta ojämna.
Tur att jag inte har använt de svarta skorna så mycket, De är visserligen för små och trycker på tårna. Men det får jag ta! Kan ju inte komma i gympadojor. Jag har förberett mig noga. Varit ute på nätet och tagit reda på allt om firman, läst om vad det kan komma för frågor och pluggat in frågor som jag själv kan ställa. Hur lång tid kan det ta? En halvtimme kanske. Som nu då. Precis om en vecka vid halv tre är det klart. Spännande.
Nu ringer mobilen. Hoppas det är syrran.

Det var inte syrran. Det var chefen på firman som undrade varför hon inte hade kommit klockan två. Hon hade tagit fel på en vecka, men fick i alla fall chansen att komma idag så fort som möjligt.
Det blev jeans, stortröja och gympadojor. En kam genom håret, inget smink
och en vansinnesfärd genom staden på cykeln.
Hon fick jobbet.









5 kommentarer:

  1. Verkar vara en just arbetsgivare som tolererar en hel del :-).

    Fin berättelse om tankar när man är arbetslös (eller mellan två jobb). Det är minsann inte lätt.

    SvaraRadera
  2. Toppen! Det spontana och improviserade räcker långt :)

    SvaraRadera