fredag 25 januari 2019

Skrivpuff

Min pappa sitter i fängelse.

Han har gjort något dumt
säger mamma.

Fast inte dödat eller slagit någon
utan bara lurats
och fått pengar
som inte var hans.

Jag får följa med mamma
och hälsa på honom
i fängelset.

Där ser det ut nästan som
ett vanligt hem.
Man kan titta på TV, äta mat
och göra alla saker.

Men man får inte gå ut
när man vill.
Också är det galler för fönsterna.

Min pappa blir glad när jag kommer.
Han blir så glad
att han gråter ibland

Då tycker jag synd om min pappa.

Min pappa ser inte ut som en tjuv.
De brukar vara stora,
svartklädda och arga.

Min pappa är liten,
har jeans och tröja
och snälla ögon
när han kramar mig.

Jag vill att min pappa
ska komma hem.
Det gör han när jag börjar skolan
säger han.
Det är bara ett år kvar nästan.

Min pappa ska aldrig mer
göra något dumt.
Det har han lovat.

Jag längtar efter
min pappa.



Dagens ord: Fängelse




2 kommentarer:

  1. Fint tycker jag. Språket känns trovärdigt. Som ett barn skulle resonera och tänka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var liksom meningen det. Ingår i diktsamlingen "Pappor".

      Radera