torsdag 9 november 2023

 #NOVEMBER          Kåseri 

 

 

Har du också upptäckt att det hänger ljusslingor på balkongerna och att det skymtar en och annan adventsljusstake i fönsterna nu?  I november alltså.  Jag trodde jag såg fel när jag på min kvällspromenad i vårt lilla samhälle såg hur det hade dykt upp både små tomtar och en och annan ljuslykta i trädgårdarna. Jag tittade på klocka för att förvissa mig om att jag inte hade blivit senil eller smått förvirrad. Jodå. Klockan visade 5 november 2023.  

Väl hemma igen berättade jag ganska upprört för maken vad jag hade sett. 

—  Nu får väl folk ta och ge sig! Sätta upp ljusslingor och adventsljusstakar i november. Det är väl lite väl tidigt. Eller? 

—  Men hänger du inte med? Man firar ju novent, sa maken. 

—  Menar du advent så börjar man fira det fyra veckor före jul har jag lärt mig och nu är det många fler veckor före jul, sa jag och slog ut med armarna. 

 Maken förklarade att novent började firas i Sverige redan 2014. 

—  Folk tröttnade på novembermörkret och ville ha det lite mysigare med ljusslingor lite julpynt, kanske lite julmusik och julgodis.  Vet du förresten att man tänder de där adventsstakarna som står i fönsterna nu baklänges? Ett ljus varje söndag fyra veckor före första advent? Från höger till vänster. 

Jag satte mig i favoritfåtöljen och försökte smälta informationen jag nyss hade fått. 

—  Men ska det vara så här så kan vi ju sätta påskfjädrar i julgranen och fira majsommarafton i maj och låta jultomten komma genom skorstenen tillsammans med en påskkärring på julafton och....  

Maken avbröt mig skrattande. 

—  Jag vet hur du vill ha det. Traditionsenligt. Adventsstaken kvällen före första advent, lussebullar först på Luciadagen och julgranen ska kläs lillejulafton. Och jag håller nog med dig. 

—  Okej. Men jag kan tänka mig lite julgodis redan nu, sa jag och började planera morgondagens inköp av marsipan, choklad och sirap.  

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar