torsdag 4 juli 2024

 #SEMESTER            #Dialog 

 

 

 

—   I år kanske vi skulle göra något annorlunda på vår semester. 

 Orden kom från Per vid middagsbordet ungefär en vecka innan den efterlängtade ledigheten skulle börja.  

—  Jasså. Varför då? Vad är det för fel med att vara i husvagnen?  Lena tog en klunk vatten och tittade frågande på Per.  

—  Vi har ju varit i husvagnen de senaste tio åren och nu när barnen är utflugna tänkte jag att vi kunde hitta på något annat, svarade Per. 

Lena reste sig, tog sin tallrik, sköljde den och sa samtidigt med ryggen vänd mot Per. 

—   Har du något förslag då?  

 Det syntes tydligt tyckte Per, att hon inte delade hans entusiasm för något nytt.  

—  Vi kan ju åka till Grekland till exempel. Till det stället där vi var när barnen var små. Eller också kan vi fara upp till fjällen och vandra som vi gjorde när vi var unga och nyförälskade.  Eller så kan vi åka till Stockholm och bo på vandrarhemmet där vi träffades. Eller också kan vi...... 

Ulla avbröt honom. 

—  Du har verkligen tänkt och vet du, det har jag också. 

Hon satte sig ner vid bordet igen och Per såg att hon inte var så avog längre. 

—  Ärligt talat har jag inte heller så stor lust för husvagnen i år.  Har inte haft det de senaste åren heller. Lena gjorde ett uppehåll, tittade på Per och log  

—   Jag trodde att det var du som ville vara där och fiska, grilla och så där.  

Per gick fram till Lena och kramade henne. 

—   Men så bra. Då är vi överens. Vad tycker du vi ska göra då frågade han. 

—  Jag tycker helt enkelt att vi stannar hemma, sade Lena. Sedan kan vi ju alltid göra något av de där förslagen du hade om lusten faller på.  

Per släppte kramen om Lena och sade glatt 

—  Jag tar disken.  

  

 

  

 

 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar