söndag 4 december 2011

Att betala eller icke betala

  - Hej. Det var länge sedan. Hur har du det?
- Jo men tack bra. Och du själv? Bor ni fortfarande kvar i X-torp?
- Ja det gör vi. Björn och jag och yngsta dottern. Dom två äldsta har flyttat hemifrån.
- Ja, hur gammal är Karin nu då?
- Hon fyllde trettio i somras. Det var härligt må du tro. Då bjöd Björn och jag hela familjen på en resa till Mallorca. Äldsta grabben är gift och har gett oss tre barnbarn. Dom var också med så klart.Och så mellangrabben och hans sambo. Vi var elva stycken som åkte iväg en vecka. Karin visste inget förrän dagen innan avresan. Jag hade i hemlighet ordnat så att hon blev ledig från sitt jobb en extra vecka. Visserligen utan lön, men det ordnar sig.
- Det låter ju bra. vad jobbar hon med?
- Hon jobbar på hotellet i X-stad som receptionist.
- Ingen kille eller så?
- Jodå. Han var också med till Mallorca. Han bor förresten också hemma hos oss för det mesta. Ja vi har ju gott om plats nu.
- Ja, jo visst det förstås.Och så är det ju bra att dryga ut inkomsterna lite. Björn har väl gått i pension eller hur?
- Ja han blev pensionär förra året. Men inte behöver ungdomarna betala något inte. Det är så trevligt att ha dom hemma och så länge dom trivs hos oss så får dom bo kvar. Och Björn har ju all tid i världen nu till att sköta huset och matlagning. Ja det funkar utmärkt. Du då?
- Mina barn flyttade hemifrån för flera år sedan. Jag sålde bostadsrätten och trivs jättebra i min lilla etta. Förra månaden fyllde jag sextio och mina barn och barnbarn bjöd mig tillsammans med dom på en resa till Mallorca. Vi var faktiskt tolv personer som åkte i väg och jag behövde inte betala ett öre. Jag har inte så många ören nu för tiden. Blev abetslös i augusti. Så nu ville barnen göra något för sin gamla mamma! Ja det var härligt må du tro.
- Ja Mallorca är fantastiskt. Hör du, nu måste jag kila, men vi måste ses nån gång. Du kan väl höra av dig när det passar!
- Ja visst. Hej då.




4 kommentarer: