tisdag 27 mars 2012

Ärlighet.

Den där klänningen du har tycker jag är fruktansvärt ful. Du strålar och frågar vad jag tycker. Ska jag vara ärlig eller...
Fia fem år visar mig en teckning och säger:"Titta på min hund. Visst är den fin"!
Ska jag vara ärlig och säga att jag inte ser någon hund över huvud taget?
Visst kan det kännas skamligt ibland  att ljuga, men om lögnen skapar mer gott än sanningen så behöver man inte skämmas.
Det finns en forskning som säger att vi ljuger c:a tre gånger varje dag.
Stefan Einhorn, läkare och författare, säger att lögnen är ett socialt smörjmedel i samspelet mellan människor.
Nu menar varken Einhorn eller jag att vi ska smörja stup i kvarten. Nej vi ska i stället lära oss att handskas med sanningen på ett klokt sätt.
Och Du. Snart är det första april...

4 kommentarer:

  1. fast om jag frågar om min tröja är vacker så vill jag ju ha ett ärligt svar. hmm maken menar att den ärlighet jag har är osmidig och jag menar att den smidighet är lögn.....

    SvaraRadera
  2. Svårt det där. Om jag kan vara ärlig utan att såra kan jag känna mig lite nöjd.

    SvaraRadera
  3. Tack för varningen i slutet! Bra och tänkvärd text.

    SvaraRadera
  4. Nödlögnen ska sparas till nöden men sanningen är väl alltid mer eller mindre pluralistisk;)

    SvaraRadera