måndag 24 februari 2014

Skrivpuff Vara

Hon hade inte varit i Sverige mer än några månader, min utlandsfödda vän. Hon ville lära sig svenska och hon ville att det skulle gå fort. Vi hade många och ibland långa samtal om uttal och ordens betydelse. Det gick framåt, men nu stod hon framför mig och såg ut som ett levande frågetecken med kolsvart hår, bruna ögon och  lade huvudet lite på sned när hon frågade:
- Vad är en vara?
Jag började förklara att det var något som såldes och som man kunde köpa i  bland annat en mataffär.
- Det kan vara en potatis eller ett bröd. Det kan också vara en möbel, ett bord eller en soffa till exempel, sa jag och tyckte at jag var väldigt pedagogisk. Då såg min vän ännu mera ut som ett frågetecken. Ett skrattande sådant.
-  Ska jag ta på mig en potatis eller en soffa, fick hon fram mellan skrattanfallen.
Det visade sig att en äldre dam hade klappat henne på axeln vid ett tillfälle och sagt: "Ta vara på dig nu lilla vän".
Många goda skratt blev det i fortsättningen också!

4 kommentarer: