måndag 31 mars 2014

Skrivpuff Får

Vi var tillbaka i skolan igen.
Alla skulle berätta vad de upplevt under sommarlovet. Ja det var så på den tiden. Eva hade varit i Egypten med familjen, Karin hade bott på hotell i Danmark och Sven hade flugit till sin moster i Amerika. Själv hade jag bara varit hemma. Fast jag tyckte inte att det var "bara". Vi hade badat, haft cykelutflykter, träffat vänner och familj och en dag hade vi varit på cirkus.
Jag hade haft ett bra sommarlov.
Fast här och nu i klassrummet  kändes det som om mitt sommarlov inte var värt något i jämförelse med de andras. Jag tog till en lögn.
-Vi har varit på Fåröarna. Det var massor med får där som man kunde klappa, sa jag.
Efter lektionen tog fröken Ellen mig åt sidan och frågade om det där med Fåröarna verkligen var sant. Jag kände hur rodnaden spred sig på mina kinder och hur lögnens samvete placerade sig i magen.
Fast ibland har jag i alla fall använt små vita lögner.
   

2 kommentarer:

  1. Åhh, just så! Tänk att det alltid blir jämförelse i klassrummen efter sommarlovet om vem som har gjort mest.

    SvaraRadera