tisdag 18 mars 2014

Skrivpuff Tvär

Hon stod med  skjortan i handen och skulle precis lägga in den i tvättmaskinen tillsammans med den övriga vittvätten då en främmande doft slog emot henne. En söt och sensuell  doft. Hon  förstod att den kom från skjortan och började nosande som en hund undersöka den bit för bit. Doften var starkast vid kragen och en bit ner på framsidan. Hon var tvärsäker på att det inte var från hennes parfym. För det första var doften alldeles för dyr och för det andra  hade de inte tagit i varandra det senaste halvåret. När hon tänkte efter hade hon känt samma doft några gånger tidigare den senaste tiden. Men bara flyktigt och hon hade inte lagt så stor vikt vid det hela.
Nu kände hon hur kinderna blossade och alla de där dagarna då de knappt  pratat med varandra och alla kvällar då han var trött och somnade utan godnatt och kvällsjobben som blivit flera och det frånvarande uttrycket i hans ögon nu för tiden och så nu den främmande doften kunde bara betyda en sak.
Hon satt framför teven med skjortan utslängd på soffbordet när han kom hem.
- Jag  har en sak jag vill berätta för dig, sa han och hängde försiktigt skjortan över fåtöljsryggen.
- Ja, jag förstår det, svarade hon.
Han såg lite frågande på henne innan han började berätta.
- Jag har inte velat skrämma dig, men jag fick ett oroande besked från företagsläkaren för ett halvår sedan. Jag har  lämnat prover varje månad och idag fick jag svar på att allt är bra. Jag har träffat syrran mycket och hon har tröstat mig både med kramar och ord. Hon väntar där nere i bilen. Kom. Nu ska vi ut och fira, sa han och sträckte ut sina händer mot henne.
Skjortan kunde hon tvätta i morgon.


1 kommentar: