torsdag 5 december 2013

Skrivpuff Gömställe

Hon hade varit i Sverige några veckor. Kom från ett krigsdrabbat land.
Vi talade olika språk men förstod varandra ändå. Vi hade träffats av en slump och vänskap uppstod. Nu gick vi vår dagliga promenad i det lugna och grönskande lilla samhället. Vi pratade med våra kroppar och händer.
Hon pekade på träd, fåglar och blommor och ville veta vad de kallades på svenska. Vi skrattade med varandra när uttalet blev lite konstigt.
Vi gick över den gamla träbron. När jag var liten brukade jag klättra ner under den, sitta på en sten och lyssna på forsen. Nu ville jag visa min nyfunna vän den här platsen och vi klev försiktigt ner. Vi satt tysta en stund och bara fanns i nuet.
Då plötsligt kör en bil över träbron där uppe. Det dånar.
Min väns ögon spärras upp och hela hennes kropp utstrålar fasa.
Hon hade varit van att gömma sig. 

6 kommentarer: