torsdag 12 december 2013

Skrvpuff Lös

Elden är lös!
Det var väl inte riktigt så han sa. femåringen, när han kom in till mig i köket. Mannen i mitt liv höll på att dammsuga vår gamla bil. Sonen var med och när han hörde pappan ropa efter vatten trodde den omtänksamme sonen att han var törstig och gick in till mig för att hämta ett glas vatten. Jag hällde upp ett glas, slängde en hastig blick ut genom köksfönstret och förstod att det inte rörde sig om vanlig törst. Det rök rejält från gammelbilens baksäte och jag hörde min man ropa något om brandkåren samtidigt som han vattnade bilen med vattenslangen. 112 larmades och efter några minuter hördes brandbilens sirener i kvarteret. Nyfikna grannar började titta ut.
Elden var släckt när räddningstjänsten kom  och det enda grannarna såg var ett sotigt, illaluktande, blött baksäte upphängt i ett träd på tomten.
Sensmoral: Ställ dig aldrig på knä när du dammsuger  en gammal bil som har batteriet under baksätet. Kortslutning kan uppstå!


5 kommentarer: