onsdag 14 november 2018

Skrivpuff

När jag var barn tillbringade jag några veckor varje sommar hos min farbror som hade en lanthandel i Skåne. Jag fick vara med om att på morgnarna gå ut i hönshuset och plocka ägg som skulle säljas under dagen.  Jag fick se hur farbror Sten med sitt stora gröna förkläde på magen  pratade och skämtade med kunderna. Jag fick känna doften av nymalda kaffebönor och på kvällarna när jag skulle gå och lägga mig sa farbror Sten:" Ta några tidningar och cocosbollar med dig upp på rummet, men bläddra försiktigt. Vi ska sälja dom i morgon!"
Några sommarveckor som jag minns med värme och glädje.
Den här sommaren återvände jag till Skåne. Lanthandeln var nerlagd för flera år sedan och nu bodde en man i huset. Jag fick komma in och blev visad runt. Rummet där jag åt cocosbollar och läste veckotidningar fanns kvar. Jag satt där en stund. Blundade och kände doften från" då för längesedan".
Trodde aldrig att jag skulle återvända femtio år senare.

Dagens ord: Återvända






1 kommentar: