tisdag 5 februari 2019

Skrivpuff

 - Jag är gravid! Vi ska ha barn jag och Pelle!
Klara kom inspringande med graviditetsstickan viftande i luften den där tisdagen för länge sedan. Jag glömmer aldrig hur hon strålade. Jag visste att dom hade försökt bli gravida en längre tid och att dom nu nästan hade gett upp hoppet. Så klart hon var glad.
Jag kokte kaffe och Klara öppnade sin medhavda  kartong med två stora härliga bakelser. Nu skulle vi fira. Vi slog oss ner vid köksbordet och Klara bubblade på om namnförslag och tänk om det blir tvillingar och ska vi ta reda på könet och det blir alldeles lagom att föda i sommar och mammakläder och....
Sedan avbröt hon sig och såg på mitt något ansträngda leende.
-Men är du inte glad?
- Jo. Jovisst sa jag och förklarade att tårarna i mina ögon var glädjetårar.
Jag ville inte dämpa hennes glädje med att berätta jag blödde igen. Mitt tredje missfall. Då på morgonen den där tisdagen för länge sedan.
Det skulle varit en väldigt olycklig tidpunkt.
Några är senare satt vi systrar, Klara och jag, vid samma köksbord igen. Det blev inte bakelser den här gången. Nej köttbullar och potatismos serverades.
- Och mycket lingonsylt, sa min tvååring och Klaras tre år äldre Tore instämde gärna!

3 kommentarer:

  1. Så mycket känslor som väcktes när jag läste det här. Så stora saker, det här med barn. Eller inte barn. Stark glädje för att båda systrar fick barn <3
    Stanna här

    SvaraRadera