lördag 20 mars 2010

Ett "vi" stärker relationen.

Om du vill att äktenskapet eller relationen ska hålla, beskriv ofta dig själv och partnern som vi i stället för jag och du. Då har du också större chans att bli harmonisk, uttrycka positivare känslor och vara nöjdare med din relation, allt enligt tidskriften Psychology and Agering.
Forskare undersökte i en amerikans studie hur ofta 154 par använde orden vi, du och jag, hon och han när de talade om eller beskrev varandra.De fann att äldre par använde ordet vi oftare än medelålders par. De hade också lägre puls och färre negativa känslouttryck.
Ordet "vi" signalerar gemenskap. Par som ofta beskriver sig själva med du och jag,ger i stället en bild av att det finns spänningar i relationen.
Saxat ur en lokaltidning i veckan.


Jag håller fullkomligt med ovanstående. Det finns väl inget värre än att höra hur någon talar om sin livspartner som en hon eller han vilken som helst. Nej använd ordet vi så ofta det går eller nämn din partner vid namn.
Tillhörighet och vikänsla är viktig på många sätt.

Dagens lite till: Vårdagjämning!!!!

1 kommentar:

  1. Hej Ulla.

    Helt riktigt skrivet, så är det med vår solidaritet. Ibland brukar jag filosofera över var gränsen går för vad vi kan unna oss själva med gott samvete. Hur många semesterresor och krogbesök, hur mycket skor och kläder etc etc. Var och en sätter naturligtvis sin egen gräns men jag undrar ändå. Borde vi sträva efter att bli en "Moder Teresa-typ" eller räcker det med att vi anammar den australiensiske filosofen/professorn Peter Singers idéer i denna fråga? Omöjliga frågor eller hur?
    Kram, vi hörs Riitta

    SvaraRadera