torsdag 6 oktober 2011

Årets nobelpris i litteratur.

Kan inte låta bli att engagera mig!
Poeten, musikern och medmänniskan
Tomas Tranströmer får årets nobelpris i litteratur!
Jag påminns om honom varje gång jag går på Västerås gator.
På fyra ställen runt om i city finns hans stenpoesi.
Fyra haikudikter ristade i sten.
Fyra dikter som är värda att stanna vid och ta till sig.

Håll ut näktergal!
Ur djupet växer det fram -
vi är förklädda.

Hör suset av regn.
Jag viskar en hemlighet
för att nå in dit.

Och natten strömmar
från öster till väster med
månens hastighet.

Se hur jag sitter
som en uppdragen eka.
Här är jag lycklig.

2 kommentarer:

  1. Visst är det fantastiskt att en svensk poet får nobelpriset. Heja Västerås som har haiku-stenar på stan. Det borde fler städer ta efter.

    SvaraRadera
  2. Fler haiku-dikter överallt! Och hurra för nobelpris till Tomas Tranströmer.

    SvaraRadera