onsdag 25 januari 2012

Livskvalitet


Jag skulle vilja köpa lite livskvalitet. Ett par kilo så där. Kan man köpa lösvikt eller är det
färdigpaketerat?
Jaha, jag kan välja. Då väljer jag nog lösvikt.
Jag ser mej omkring en stund om det går bra.
Oj vad mycket det finns att välja på. Var ska jag börja?
Den där hyllan där borta med en massa blinkande spotlights ser spännande ut. Få se vad det
står på påsarna. Kändispåsen, Dokusåpapåsen, Synas i mediapåsen.
Nja, jag tittar vidare. Fast det skulle ju förstås vara kul att vara lite känd i alla fall
Där då. Kärlek och vänskapshyllan. Ja men det kan väl vara nåt. Här finns ju en hel del olika
sorter att välja mellan
.
Vilken hylla var det rea på sa du?
Jaha. Kulturhyllan. Ingen större efterfrågan just nu säger du. Synd tycker jag.
Har du någonting med självkännedom och självförtroende? Det har jag hört ska vara positivt
för livskvaliteten.
Ja nu ser jag. Den där hyllan högst upp där i hörnet. Jag tycker du ska flytta den så att folk ser
den bättre. Det är den värd.
Tag tre betala för två står det här. Vad är det?
Två ansiktslyft och en fettsugning eller ett ansiktslyft och två fettsugningar. Nej det är nog
ingenting för mej.
Den där gröna hyllan? Vad hittar jag där?
Olika sorters naturupplevelser. Säljer mer och mer säger du. Så bra!
Prylhyllan. Ja den var lång och bred den!
Vilken hylla säljer du mest från nu för tiden?
Kropps och hälsohyllan. Ja det förvånade mej inte. Jag tittar lite på den en stund.
Här fanns det minsann många påsar att gräva ur.
Gymkortspåsen, Gå ner sex kilo på fem veckorpåsen, Bästa recept för ett friskare livpåsen
Plattmage för resten av ditt livpåsen. Den där lilla, lilla påsen. Vad står det på den? Ät och
drick lagom, rör på dej och hoppas på bra gener. Det verkar ju klokt.
Dom här ser lite kul ut. Gott och blandat. Provapåpåse Överraskningspåsen.
Nej. Jag vill nog välja innehållet i min livskvalitetpåse själv.

Nu har jag bestämt mej.
Jag tar en stor del från vänskaps- och kärlekshyllan. Lika stor del från
naturupplevelsehyllan,valda delar från hälsohyllan och fyller på med ingredienser från
självkännedom och självförtroendehyllan. Med det här innehållet kan jag få en bra grund till
ett meningsfullt liv. Sen får jag väl fylla på efter hand.
OK. Släng dit ett par hekto från prylhyllan också. Det kan väl inte skada?
Förresten är det ångervecka på det här?
.

10 kommentarer:

  1. Gott och blandat. Tack för dagens :). Gillar speciellt att det var rea på kulturhyllan.

    SvaraRadera
  2. Bra jättebra och tänkvärt tyckte jag...

    SvaraRadera
  3. Det värsta är att vi går på det. Ibland.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt hur du kommersialiserar saker som moderna människor i mångt och mycket faktiskt tror att de kan köpa. Älskar ironin i det :)

    SvaraRadera
  5. :) Förutom vad du valde vill jag ha Platt mage för resten av ditt livpåsen.

    SvaraRadera
  6. Du glömde ju barnhyllan.
    Den fyller på sig själv hela tiden.
    Fast den kräver att man är två som går och handlar...

    SvaraRadera
  7. Jag också om jag ska va riktigt ärlig!:)

    SvaraRadera
  8. Kul idé, visade tydligt på våra svagheter.

    SvaraRadera