torsdag 9 februari 2012

skrivpuff om kraft

Men för helvete! Hjälp till då!
Orden kom från andra sidan gatan från en man som just backat ut sin bil ur carporten.
Bilen är fortfarande igång. Avgasröret spottar ut kondensångor och motorn går på högvarv.
Dörren till förarplatsen är öppen och jag ser hur mannen försöker lyfta upp bakdelen på bilen.
Förstår vad som hänt och när jag sekunden efter är framme vid bilen ser jag två små blå stövlar som sticker ut under bilen.
Jag såg honom inte, jag såg honom inte, skriker mannen samtidigt som han får kraft någonstans ifrån och lyfter upp bilens bakdel tillräckligt mycket för att jag ska kunna dra fram barnet. Han blöder kraftigt från vänstra kinden, men är vid medvetande. Ambulans kommer. Pappan och barnet åker tillsammans till akuten och jag står ensam och darrig kvar. Bilnyckeln sitter fortfarande kvar i tändningslåset. Jag sätter mig vid ratten och kör sakta tillbaka bilen in i carporten. På gatan ser jag bredvid blodfläcken en brun barnmössa fodrad med fårskinn. Mössan är trasig på flera ställen, men kanske var det den, som räddade barnet.
Några dagar senare ser jag en artikel om händelsen i lokaltidningen.
Var jag fick kraft ifrån förstår jag fortfarande inte, säger pappan


4 kommentarer:

  1. Fattar inte riktigt vad som hade hänt. Varför måste han lyfta bilen?

    SvaraRadera
  2. Å vilken kraft...tur att det gick bra.

    SvaraRadera
  3. Det sägs att man har oanad kraft när man måste.

    SvaraRadera