onsdag 15 februari 2012

Snäll

Hur är en bra förälder?
Vi sitter tilsammans. Min klass och jag. Dom är tolv och jag är något över femtio.
Jag har tre barn och dom har en eller två föräldrar. Jag har varit förälder i många år och dom har haft föräldrar i tolv.
Ja säger Sofia. Dom ska väl vara snälla och så där.
Vadå snälla, säger Andreas. Ge dig hög veckopeng och låta dig vara ute så länge du vill på kvällarna?
Ja det skulle väl vara bra säger, Sofia.
Eller alltid fråga vad du vill och sedan rätta sig efter det säger Andreas.
Ja det verkar snällt säger Sofia.
Mina föräldrar är ganska bestämda säger Emma. Sätter gränser och så där. Det tycker jag är snällt.
Menar du att dom bestämmer om hur länge du får sitta vid datorn och sånt frågar Andreas.
Ja det menar jag och jag tycker det är bra.
Men va fan. Det är ju diktatur.
Nej det är kärlek svarar Emma.

5 kommentarer:

  1. Alltid lyssna till barnen, på ett sätt har de alltid rätt, nämligen till sina känslor och åsikter. Däremot kommer väl alla till insikt att erfarenhet kommer med åren? ;)

    SvaraRadera
  2. Håller med Emma, det är verkligen kärlek! Men vilka underbara reflektioner!

    SvaraRadera
  3. Är inte det här en vuxens tankar fast satta i barnamun?

    SvaraRadera
  4. Matskatt.
    Jo, vuxenreflektioner som jag planterade i tonårsreflektioner då, för några år sedan!

    SvaraRadera
  5. Nä, precis, rimlig fasthet och snällhet kan gärna samsas om det sker med kärlek.

    SvaraRadera