torsdag 18 september 2014

Skrivpuff Bild

Hon kom till Cafeet varje morgon vid sjutiden. Beställde en kopp mjölkchoklad med vispgrädde. Jag studerade henne i smyg. Först åt hon upp grädden med hjälp av en sked och sedan drack hon försiktigt den varma chokladen. Det hände ibland att hon fick en liten chokladmustasch som hon försiktigt torkade bort med den blårutiga servetten.
När chokladen var uppdrucken tog hon fram sin anteckningsbok och började skriva. Samma sak varje morgon. Hon försjönk in i sin värld och när hon någon gång tittade upp, vilket inte var ofta, var blicken långt borta. Långt utanför Caféets väggar. Jag blev mer och mer nyfiken på denna kvinna och slutade att gömma mig bakom Morgonposten. Jag försökte fånga hennes blick där jag satt några bord ifrån hennes. Jag hostade lite försynt vid några tillfällen, men ingenting hände. Hon var som uppslukad av det hon skrev. Men så en morgon när anteckningsboken var igenslagen och den och pennan hade stoppats ner i hennes axelväska, såg jag till att vi passerade ytterdörren samtidigt. Hennes diskreta väldoft kom nära mig och jag såg en skymt av hennes bröst i blusens urringning. Jag gjorde så att våra händer samtidigt slöt sig om dörrens handtag och sa ett hastigt förlåt. Då såg hon på mig med sina mörkbruna ögon en kort sekund. Hon drog hastigt undan sin hand och sa: "Det gjorde inget."
Hon kom aldrig mer tillbaka till Caféet för att beställa mjölkchoklad.
   http://www.flickr.com/photos/marvinxsteadfast/11684648523/sizes/z/in/photostream/

5 kommentarer: