måndag 29 september 2014

Skrivpuff Tomrum

Min pappa är död.
Han finns i himlen nu.
Han bara dog så där.

Mamma sa att det var hjärtat som slutade slå.
Då gick jag och gömde mig bakom en dörr.
Mamma grät och fick tröst av tant Birgit.

Jag tycker att det är konstigt att ett hjärta
bara kan sluta att slå.
Jag kände ju min pappas hjärta jättemycket igår.
Då satt jag i hans knä och vi skojade.

Tänk om mitt hjärta bara slutar att slå.
Det vill jag inte.

Jag tänker på min pappa.
Undrar om han ser mina tankar?

Jag tänker på en julafton när pappa och jag gick ut för att köpa en sak
som vi hade glömt.
Det kändes dumt på något vis att vara ute på julafton.
Då skulle ju allting vara klart och vi skulle vara inne
och äta gröt och vänta på kvällen och jultomten.
Nu var vi ute i alla fall,
men med min hand i pappas stora varma
kändes det lite mindre dumt.

Jag vill aldrig gå ut ensam på julafton.
Undrar om det syns på mig att min pappa är död.

( Utdrag ur en dikt från diktsamlingen "Min pappa".)

5 kommentarer: