lördag 3 april 2010

Bankomatgubben (Skrivpuff 2010:93 3 april)

När mina barn var små var dom ofta med mej när jag skulle ta ut pengar i en bankomat.
Dom tyckte det var konstigt, att det kom ut pengar när jag tryckte på knapparna. Vi skojade om att det satt en liten gubbe där innanför som skickade ut pengarna genom sedelspringan. Det här blev till en lek och vi ,barnen och jag, pratade med "gubben" .
Vill du vara snäll och ge oss femhundra idag, eller hej idag ska vi köpa julklappar och behöver en tusenlapp kunde vi t ex säga..
När sedlarna kom fram tackade vi artigt och sa hej då, ha det så bra.
Nu stod jag där i kön framför automaten. När det blev min tur knappade jag in koden men fick ett meddelande om att det var fel kod,
- Jasså du gubbe. Du krånglar idag, sa jag och kom plötsligt på att jag inte hade barnen med mej den här gången. Oj vad pinsamt!
För att på något sätt göra något bra av den uppkomna situationen vände mej om mot den långa kön och sa till den mannen som stod närmast:
- Ja du vet väl att man måste prata med honom där inne!
Sedan slog jag in den rätta koden, fick mina pengar och försvann fort som en blixt därifrån.

2 kommentarer: