torsdag 6 november 2014

Skrivpuff Köttig

För något är sedan hittade jag i charkdisken en korv som enligt innehållsförteckningen innehöll 104 procent kött. Plus lök, kryddor med mera. I mitt arma huvud fick jag inte ekvationen att gå ihop. Jag har fått lära mig att 100 procent är det hela så att säga. Tillverkaren försökte förklara att man hade använt 104 gram råvara för att få fram 100 gram korv! Blev inte klokare.
- Sedan kan man ju undra hur mycket lök som använts. Räknas lökskalen? Då har man kanske till slut 253 procent korv, säger KO i en artikel i DN
2011-11-09.
Googla på - korv 104 procent - så hittar du artikeln.

5 kommentarer:

  1. De extra procenten kanske är "kärlek". Det finns många som hävdar att det används i köket. Själv föredrar jag smör.

    SvaraRadera
  2. Nej du har förstås rätt. Mer än 100 procent finns ju inte :-).

    SvaraRadera
  3. Så sant och så roligt skrivet om en förtretlig sak.
    :)

    SvaraRadera
  4. Ha ha - ibland är det underhållande att handla ;)

    SvaraRadera
  5. Intressant, onekligen intressant. :)

    SvaraRadera