måndag 10 november 2014

Skrivpuff Stram

Stram och skitförnäm var hon. Snäv kjol med slits, högklackat och strumpor med söm. Fröken Grönwall. Chefens sekreterare. Mig hunsade hon med. Koka kaffe, hämta posten, kopiera det här, stör inte, var inte i vägen vid kundbesök. Fy vad jag avskydde hennes högdragna sätt. Vi var ungefär jämngamla. Ja hon var kanske fem, sex år äldre än mina nitton. När Chefen frågade om jag ville börja som telefonist och vikariera i telegrafen jublade jag. Fröken Grönwall blev avundsjuk och talade om för mig hur svårt det var och att jag aldrig skulle komma att klara det. Nu fick fröken Grönwall själv koka kaffe, hämta posten och kopiera. Jag avancerade och fick så småningom personalansvar. Även över fröken Grönwall. Hon valde att byta avdelning. Tänk hur det kan bli!  

5 kommentarer:

  1. Ang kommentar hos mig. Såg att du frågat efter receptet på Burgundisk köttgryta. Det finns ett antal olika varianter. Den jag brukar göra hittade jag inte när jag googlade, men så här är den
    Skär ca 500 g högrev i grytbitar och bryn dem i stekpannan. Flytta sedan över dem till en stekgryta.
    Krydda med salt, peppar, kryddpeppar och timjan.
    Tillsätt 1 pressad vitlöksklyfta och 1 msk tomatpuré.
    Häll över rödvin så det täcker. Till 500 g kött räcker det med ca 3 dl. Späd med vatten eller buljong om det verkar behövas. Koka upp.
    Skala och bryn 1 förpackning 8-10 stycken steklökar och lägg dem i grytan. Stek 1 paket tärnat bacon eller motsvarande mängd stekfläsk och lägg i grytan. Koka 1,5-2 timmar. När ca 30 min återstår, lägg i ett par skivade morötter. Dela champinjonerna om de är stora, räkna med 3-4 st per person, och bryn dem. Lägg i grytan och låt dem koka med det sista. Klipp persilja över och servera med ris eller potatis.

    SvaraRadera
  2. Jag skrockar lite sådär smårått åt fröken Grönvalls öde

    SvaraRadera
  3. Ha ha rätt åt henne - tanten Grönvall är väl en sådan som får andra psykiskt sjuka
    Bra skrivet!

    SvaraRadera
  4. Känns mycket 1930 -1940 -tal för mig. Lakonisk touch.

    SvaraRadera