tisdag 26 november 2013

Skrivpuff Bildtext Heden

 Ett par timmar varje natt i  fem år har jag stått och sett ut över heden. Det var då för fem år sedan jag fick meddelandet.
- Du är utvald. Vi har observerat dig en längre tid och funnit att du har de rätta komponenterna för att ta emot oss. Ha tålamod. Vi kommer.
I natt vaknade jag som vanligt 02.22. Natten var kall, så jag tog på mig vinteroverallen, mössa, vantar och tjockskorna.
Jag strök sömnen ur ögonen och förberedde mig på att som vanligt stanna på heden tills klockan var exakt 04.44. Det var siffrorna som hade ingått i meddelandet. Jag hade under åren praktiserat olika knep för att hålla mig vaken. Jag löste svåra oanvända problem, letade i min hjärna efter ord som inte fanns eller såg på mig själv ovanifrån med en orms ögon.
I natt behövdes inga sådana knep. Jag hann bara sätta fötterna  på det frusna gräset när jag såg dom. Svävande som små snöbubblor i olika färger såg jag dom vid horisonten. Alldeles tyst närmade dom sig. Det var först när dom omslöt mig som jag hörde en svag susning. Bakom mig som i en dimma såg jag min man och mina barn. Dom vinkade och log och jag kände mig säker på att de förstod. Det här var min chans. Jag sträckte ut armarna. Susningen ökade i styrka. Mina tjocka vinterkläder föll till marken och jag lät mig lyftas uppåt, uppåt, uppåt...       
http://www.flickr.com/photos/rvp-cw/10974546815/

3 kommentarer: