lördag 23 november 2013

Skrivpuff Byråkrati

Där står den ju! Min bil, som stals för några dagar sedan.
Bilnycklarna har jag i fickan och ingen människa syns till i bilen.
Alltså. Bara ta tillbaka och köra hem till garaget. Härligt. Så glad jag blir. I morgon ska jag ringa polisen och ta tillbaka min anmälan om stölden.
Ingenting tycks ha blivit skadat. Inte en endaste repa och tanken är fulltankad. Åh min älskade bil. Nu kör vi.
Äsch. Poliskontroll. Ja men vad bra. Då kan jag förklara situationen redan idag.
- Go´kväll. Får jag se körkortet.
Javisst. Självklart. Jag fiskar upp det ur plånboken samtidigt som jag börjar förklara situationen .Hinner inte långt förrän polisen ber mig stiga ur.
-Den här bilen är anmäld som stulen. Du får följa med till stationen.
- Ja men det är ju min bil.
- Det får vi kolla upp.
Och i stället för att köra direkt hem till fredagsmyset med familjen får jag
i flera timmar sitta på polisstationen och försöka övertyga myndigheten om att jag inte är en tjuv. Jag lyckas till slut, Är glad över att jag kunde behärska min ilska och kör hungrig tillbaka till familjen.
Ja. Denna byråkrati!

  

4 kommentarer:

  1. Intressant situation. Hade varit kul att höra mer om diskussionen på polisstationen.

    SvaraRadera
  2. Ja du var glad för det - du hade kunnat bli dömd för egenmäktigt förfarande.
    Bra skrivet!

    SvaraRadera