lördag 2 november 2013

Skrivpuff Hjärtat.

- Men lilla hjärtat. Inte ska du ta det så!
Jag blir galen när jag hör någon kalla en människa för lilla hjärtat! Det låter i mina öron nedsättande och nonchalant. Jag hör ibland personer som ringer in till ett radioprogram och kallar journalisten för lilla hjärtat. Åhhh...
Dom känner ju inte ens varandra!

Ordet hjärta ska användas med försiktighet och omtanke.
Hjärtat är inte litet. Det är stort. Inte fysiskt, men som symbol för mycket fint. Kärlek till exempel.
Kärlek är nödvändigt, varmt och livsuppehållande.
Precis som hjärtat.

6 kommentarer:

  1. ja det skriver jag under på :) precis så!

    SvaraRadera
  2. Tänkvärt.
    (Lilla hjärtat kan tyvärr också fås att låta nedlåtande.)

    SvaraRadera
  3. Ja tänk vad det betyder mycket hur man säger ett ord och i vilket sammanhang. Bra!

    SvaraRadera
  4. Jag blir också förbaskad på hur man använder "Lilla hjärtat..." nedlåtande. Hu!

    SvaraRadera